Browsing by Author "Alzate Gómez, Juan Diego"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Corporate social responsibility practices and performance: the moderating effect of family control(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2020-05-14) Alzate Gómez, Juan Diego; Marquina Feldman, Percy SamoelCompanies face pressures of legitimacy and social acceptance in the markets where they operate (Yang, Su, & Fam, 2012). These pressures are accentuated by new trends in sustainable development (Bonsón & Bednárová, 2015; Caravedo, 2011; Vives & Peinado- Vara, 2011). In this sense, corporate social responsibility (CSR) has become a valuable tool for companies in their search for legitimacy and recognition on the part of society. Understanding the relationship between CSR and economic performance enables companies to adopt practices based on complementarity between economic, social and environmental aspects that help improve their interests together with those of their stakeholders (Valenzuela, Jara-Bertin, & Villegas, 2015). In contexts characterized by a high degree of ownership concentration, such as the Colombian case, understanding this relationship can help family businesses increase their legitimacy and economic performance (Lindgreen, Swaen, & Johnston, 2009). The purpose of this descriptive-quantitative study was twofold. On the one hand, it seeks to determine the relationship between the implementation of CSR practices and economic performance. On the other, it seeks to identify the effect of family control on the CSR-Performance relationship. For this, we studied a sample of 55 companies listed on the stock exchange of Colombia during the period 2010-2017. The analysis was performed with multiple regression models estimated from the GMM method. Three findings are highlighted: (a) No evidence was found about a relationship between the family character and the adoption of CSR practices; (b) Evidence was found on a direct relationship between the adoption of CSR practices and economic performance; and (c) the family character does not influence the CSR-Performance relationship.Item Plan estratégico del sector portuario colombiano(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2018-09-21) Alzate Gómez, Juan Diego; Diez Mejía, Nicolás; Sossa Romero, Jairo Andrés; Avolio Alecchi, Beatrice ElciraEl presente plan estratégico aplicado orienta el Sector Portuario Marítimo Colombiano hacia una visión al año 2013. El sistema portuario colombiano posee las condiciones para ubicarse dentro de los 10 mejores del mundo según el índice de competitividad mundial. Se parte de una era de alta corrupción y atraso que concluye con la Ley 1 de 1991 que inicia la gran conversión. Desde 1991 a 2013, el sector se ha desarrollado bajo la protección a la inversión extranjera, la gran apalancadora del sector, una extrema sujeción a la libre competencia, y el reciente florecimiento de los tratados de libre comercio. Colombia posee una ventaja comparativa fundamental, que es la salida al Pacífico y al Atlántico. En este PEA, se propone como estrategia fundamental retenida la construcción de un puerto de alto calado natural en el Pacífico, en Tribugá, la construcción de dos hubs interlands para abastecer las ciudades de Medellín y Bogotá y en sentido general, propone una serie de acciones que conduzcan hacia la alta competitividad basada en la gente, la certificación de los mejores estándares de calidad, el crecimiento sostenible y en últimas, la implementación de la responsabilidad social como directriz del crecimiento empresarial colombiano. Este PEA plantea la necesidad de articular el sector portuario con la construcción de carreteras, tramos férreos, y establecer ajustes legales relacionados a los mejores estándares de industria mundial. La planeación de este sector se origina del grupo de estrategas que lo crea y redacta y se apoya en criterios tomados de expertos del sector, el amplio conocimiento del mercado, y de la metodología de planeación estratégica del profesor Fernando D´Alessio, Director General de CENTRUM Católica