Administración Estratégica de Empresas (Dr.)

Permanent URI for this collectionhttp://98.81.228.127/handle/20.500.12404/779

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Innovation management, digital transformation, and firm performance in the new normal
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2024-04-04) Puelles Mora, Iván Alberto; De la Vega Hernández, Iván Manuel
    La pandemia del SARS-CoV-2 y sus variantes obligó a todo tipo de organizaciones a escala global a acelerar sus planes de transformación digital y a gestionar la innovación de manera más efectiva para adaptarse más rápidamente a un entorno virtual. Esto proceso obligó a las organizaciones en general y a las empresas en particular a adaptar sus operaciones a un escenario de nueva normalidad. Asimismo, estos cambios tuvieron un impacto significativo en los modelos de negocio de las empresas, lo que conllevó a la necesidad de comprender su efecto en el desempeño. Por lo tanto, esta investigación tuvo como propósito estudiar la relación entre la gestión de la innovación y la transformación digital, evaluó cómo ambas variables afectan el desempeño de la empresa y analizó el papel mediador que desempeña la transformación digital, en la relación entre la gestión de la innovación y el desempeño de la empresa. Para abordar estos desafíos, se desarrolló un marco teórico que permitió estudiar las relaciones entre las variables, se encuestaron a gerentes de 291 empresas del sector comercio minorista de Lima, Perú y se aplicó la técnica estadística de modelado de ecuaciones estructurales, utilizando el software SPSS Amos 26 para el análisis. Los hallazgos revelan que la gestión de la innovación genera un impacto positivo en la transformación digital. Además, ambas variables tienen un impacto positivo en el desempeño de la empresa, y la transformación digital actúa como variable mediadora en la relación entre la gestión de la innovación y el desempeño de la empresa. Estos hallazgos contribuyen a la literatura académica, además de proporcionar orientación práctica para los tomadores de decisiones y hacedores de políticas, en procesos de innovación y transformación digital.
  • Thumbnail Image
    Item
    Adoption of big data analytics and its impact on organizational performance in higher education mediated by knowledge management
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2021-12-10) Marchena Sekli, Giulio Franz; De la Vega Hernández, Iván Manuel
    Due to SARS-CoV-2 pandemic, higher education institutions are challenged to continue providing quality teaching, consulting, and research production through virtual education environments. In this context, a large volume of data is being generated, and technologies such as big data analytics are needed to create opportunities for open innovation by obtaining valuable knowledge. The purpose of this paper was to investigate the factors that influence the adoption of big data analytics, as well as to evaluate the relationship it has with performance and knowledge management, taking into consideration that this technology is in its initial stages and that previous research has provided varied results depending on the sector in focus. To address these challenges, a theoretical framework was developed to empirically test the relationship of these variables. A total of 265 members of universities in Latin America were surveyed and structural equation modeling was used for hypothesis testing. The findings identified compatibility, an adequate organizational data environment, and external support as factors required to adopt big data analytics and their positive relationship is tested with knowledge management processes and organizational performance. This study provides practical guidance for decision-makers involved in or in charge of defining the implementation strategy of big data analytics in higher education institutions.