Show simple item record

dc.contributor.advisorVillarán Landolt, Valeria
dc.contributor.authorTagliabue Ganoza, Reginaes_ES
dc.date.accessioned2012-09-20T15:08:41Zes_ES
dc.date.available2012-09-20T15:08:41Zes_ES
dc.date.created2012es_ES
dc.date.issued2012-09-20es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12404/1542
dc.description.abstractThis research aims to describe and understand, from a psychoanalytic point of view and theoretical framework, the experiences of having a sibling for the first time among kids aged eight to ten years old. To do this, from a cualitative paradigm, I have explored eight cases of children in this situation. The data collection process was performed on two individual conversations with each kid. On the first conversation some test sheets were taken from “Adventures of Blackfoot” as a motivator for generating stories. On the second one the children were asked to make a drawing of “siblings” and a story drawn from it. A conversation with the parents of each child was also an research instrument to gather information necessary about their development process and to explore the child reactions towards the experience of having a sibling for the first time. The discussions with the parents and the children were recorded and transcribed. The results have been discussed from the theoretical framework and from some research from a clinical perspective and with children of other ages, as our research is unique in relation to the subject and the target population.en_EN
dc.description.abstractLa presente investigación quiere describir y comprender, desde un enfoque y marco teórico psicoanalítico, la experiencia de tener un hermano por primera vez en niños de ocho a diez años. Para ello, desde un paradigma cualitativo, se ha explorado ocho casos de niños en tal situación. La recolección de información se realizó en dos conversaciones individuales con cada niño(a). En la primera se utilizaron algunas láminas tomadas del test “Las aventuras de pata negra” como elemento motivador para la generación de historias. En la segunda se les solicitó a los niños realizar el dibujo de “unos hermanos” y elaborar una historia a partir de lo dibujado. Se tuvo también una conversación con los padres de cada niño para recoger información necesaria acerca de su proceso de desarrollo y para explorar las reacciones del niño(a) participante frente a la experiencia de tener su primer hermano. Las conversaciones con los padres y con los niños fueron grabadas y transcritas. Los resultados han sido discutidos desde el marco psicoanalítico y desde algunas investigaciones realizadas desde la perspectiva clínica o con niños de otras edades, ya que nuestra investigación se constituye en única en relación al tema y a la población elegida.es_ES
dc.description.uriTesises_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.rightsAtribución-CompartirIgual 2.5 Perú*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5/pe/*
dc.sourcePontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.sourceRepositorio de Tesis - PUCPes_ES
dc.subjectPsicología infantil--Investigacioneses_ES
dc.subjectHermanos y hermanas.es_ES
dc.subjectCelos (Psicología infantil)es_ES
dc.titleLa experiencia de tener un hermano en niños de ocho a diez añoses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_ES
thesis.degree.nameMagíster en Estudios Teóricos en Psicoanálisises_ES
thesis.degree.levelMaestríaes_ES
thesis.degree.grantorPontificia Universidad Católica del Perú. Escuela de Posgradoes_ES
thesis.degree.disciplineEstudios Teóricos en Psicoanálisises_ES
renati.discipline313107es_ES
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#maestroes_ES
renati.typehttp://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_ES
dc.publisher.countryPEes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-CompartirIgual 2.5 Perú
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 2.5 Perú